Все виды безопасности - от сигнализации до физической охраны.
a-k-b.com.ua

в раздел Ответ юриста

Юридичний бік дорожньо-транспортної пригоди

Найбільш масовими видами дорожньо-транспортних подій є наїзд на пішохода, зіткнення транспортних засобів, наїзд транспортних засобів на перешкоду та перекидання транспортних засобів.

У залежності від ступеня тяжкості наслідків ДТП діляться на ті, що призвели до:

  • матеріального збитку;
  • легких тілесних ушкоджень;
  • тілесних ушкоджень середнього ступеня тяжкості;
  • тяжких тілесних ушкоджень;
  • смерті потерпілого;
  • особливо тяжких наслідків (загибель двох та більше людей).

Звісно, що спричинення в наслідок ДТП матеріальних збитків та заподіяння легких тілесних ушкоджень не несуть за собою кримінальної відповідальності винної особи, а можуть лише розглядатись в адміністративному порядку, або в цивільному, за позовом потерпілої сторони. Однак не слід забувати про той факт, що наявність спочатку начебто отримання легких тілесних ушкоджень в подальшому може кваліфікуватись, як тілесні ушкодження середнього ступеня тяжкості, за які передбачена кримінальна відповідальність.

Звичайно, що початковим етапом дорожньо-транспортної події є її виникнення, але йому передують порушення Правим дорожнього руху України, що виражається в порушенні правил обгону, перевищення допустимої швидкості руху, випуск в експлуатацію технічно несправного транспортного засобу та ін.. Тобто водій при керуванні транспортного засобу усвідомлює, що порушує вимоги Правил дорожнього руху, але легковажно розраховує на уникнення наслідків. Для даного виду злочину характерна необережна форма вини.

Найбільш масовими видами дорожньо-транспортних подій є наїзд на пішохода, зіткнення транспортних засобів, наїзд транспортних засобів на перешкоду та перекидання транспортних засобів. У залежності від ступеня тяжкості наслідків ДТП діляться на ті, що призвели до:

  • матеріального збитку;
  • легких тілесних ушкоджень;
  • тілесних ушкоджень середнього ступеня тяжкості;
  • тяжких тілесних ушкоджень; - смерті потерпілого;
  • особливо тяжких наслідків (загибель двох та більше людей).

Звісно, що спричинення в наслідок ДТП матеріальних збитків та заподіяння легких тілесних ушкоджень не несуть за собою кримінальної відповідальності винної особи, а можуть лише розглядатись в адміністративному порядку, або в цивільному, за позовом потерпілої сторони. Однак не слід забувати про той факт, що наявність спочатку начебто отримання легких тілесних ушкоджень в подальшому може кваліфікуватись, як тілесні ушкодження середнього ступеня тяжкості, за які передбачена кримінальна відповідальність.

Звичайно, що початковим етапом дорожньо-транспортної події є її виникнення, але йому передують порушення Правим дорожнього руху України, що виражається в порушенні правил обгону, перевищення допустимої швидкості руху, випуск в експлуатацію технічно несправного транспортного засобу та ін.. Тобто водій при керуванні транспортного засобу усвідомлює, що порушує вимоги Правил дорожнього руху, але легковажно розраховує на уникнення наслідків. Для даного виду злочину характерна необережна форма вини.

ОГЛЯД МІСЦЯ ДТП
Початковою та невідкладною слідчою дією при виникненні ДТП є огляд місця події, спрямований на дослідження території, де відбулася подія, що має ознаки злочину, або настав її результат, зміст якої утворює комплекс пізнавальних операцій, що включає пошук, виявлення, закріплення, вилучення, дослідження, перевірку та оцінку слідів злочину та інших речових доказів. У законодавчому полі огляд місця події передбачений ст. 190 КПК України «проведення огляду». Відповідно до положень даної статті огляд місця події проводиться з метою виявлення слідів злочину та інших речових доказів, з’ясування обставин злочину, а також інших обставин, які мають значення для справи. Про результати огляду слідчий складає протокол. Здавалося б, що даною нормою законодавець визначив мету і суть огляду місця події та під час його проведення ніяких проблем не повинно виникати. Однак, враховуючи специфіку ДТП, слідчі недостатньо володіють навичками кваліфікованого огляду місця ДТП. Вони нечітко описують та фіксують результати огляду. Часто спостерігається розбіжності даних, зафіксованих у протоколі огляду та схемах, що додаються до них. Недостатньо широко застосовуються науково-технічні засоби. Рідко використовується можливості судової фотографії, зокрема детальна фотозйомка слідів та пошкоджень, вузлів та агрегатів транспортних засобів. Не зажди у ході огляду слідчий фіксує обставини, що мають важливе значення для проведення експертного аналізу механізму ДТП, або роблять це не точно (не правильно проводять заміри слідів, залишених на місці події, в деяких випадках не проводиться їх прив’язка до елементів проїзної частини, що в подальшому унеможливлює їх відображення на місці події при проведенні слідчої дії відтворення обстановки та обставини події, а також проведення експертного дослідження обставин ДТП). Зазначені недоліки у проведенні слідчих дій часто зумовлені тим, що працівники органів слідства не враховують їхньої специфіки, не володіють методикою дій у типових для цієї категорії справ ситуаціях. Отже, враховуючи дані особливості, слід уважно стежити за порядком огляду місця події та фіксацією речової обстановки, залишеної на місці події в результаті взаємодії кількох об’єктів.

ЗІТКНЕННЯ ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ
У разі зіткнення транспортних засобів на проїзній частині залишається безліч слідів, які в собі несуть інформацію про обставини ДТП. Однак при огляді місця події необхідно звертати увагу на такі сліди: подряпини проїзної частини, які залишаються механізмами, вузлами та агрегатами транспортних засобів, які а собі несуть об’єктивну інформацію про місце зіткнення транспортних засобів; слід гальмування коліс транспортних засобів, які можуть мати злам, тобто зміщення, що вказує про місце зіткнення транспортних засобів. За концентрацією осипу скла, ґрунту та лакофарбового покриття можна визначити місце, де відбулася ДТП.

НАЇЗД НА ПІШОХОДА
У випадках огляду місця події, де мав місце випадок наїзду на пішохода, слідчий повинен визначитись з місцем наїзду (подія мала місце на пішохідному переході чи поза його межами). За наявністю пішохідного переходу необхідно вказати, яким чином він зазначений (дорожнім знаком, світлофором чи розміткою). При наїзді на пішохода, на проїзній частині можуть залишатись також сліди гальмування, якщо водій наїзду застосовував його, осип скла та ґрунту, які залишаються на проїзній частині при взаємному контакті. В даному випадку велике значення для даного виду ДТП матиме початок осипу скла та ґрунту, що дасть змогу визначитись з місцем наїзду на пішохода. Наприклад, якщо початок осипу скла або ґрунту розташовані безпосередньо на пішохідному переході, а водій стверджує, що місце наїзду відбулося за його межами, то дані покази в подальшому експертом при проведенні судово-автотехнічної експертизи можуть не братись до уваги, адже вони не забезпечать об’єктивності висновку.

НАЇЗД НА ПЕРЕШКОДУ
У більшості випадках при розслідуванні даного виду ДТП проблем не виникає, адже водій в наслідок своїх необережних дій допускає наїзд на нерухомий об’єкт, що і призводить до механічних пошкоджень та отримання тілесних ушкоджень. У разі виникнення даного виду ДТП на проїзній частині можуть залишитись сліди гальмування, сліди бокового юзу, пошкодження нерухомого об’єкта та ін.

ПЕРЕКИДАННЯ ТРАНСПОРТНОГО ЗАСОБУ
При перекидання транспортного засобу на проїзній частині можуть залишитись подряпини проїзної частини, осип скла, пластмаси, ґрунту та інші сліди. За загальним правилом, огляд місця події слід проводити за участю спеціаліста-автотехніка який володіє спеціальними знаннями та під час огляду зможе методично вірно оглянути місце дорожньо-транспортної події. Знайомлячись з протоколом огляду місця та схемою до нього, при виникненні зауважень, слід на них наголошувати слідчому. У разі відсутності реакції зі сторони слідчого на вказане зауваження, слід їх фіксувати до протоколу ОМП власноруч. Після того, як матеріали ДТП зареєстровані в журналі реєстрації заяв та повідомлення про злочин (ЖРЗПЗ) та завершено огляд місця події, дані матеріали направляються органам дізнання для прийняття рішення в порядку ст. 97 КПК України. Органи дізнання, після проведення перевірки по факту ДТП, не пізніше ніж у десятиденний строк, приймають одне з таких рішень, передбачених ст. 97 КПК України:

  • порушують кримінальну справу;
  • відмовляють в порушенні кримінальної справи;
  • направляють заяву або повідомлення за належністю.

ПРИВОДИ ТА ПІДСТАВИ ПОРУШЕННЯ КРИМІАЛЬНОЇ СПРАВИ ЗА ФАКТОМ ДТП
У разі наявності приводів та підстав до порушення кримінальної справи, дані матеріали направляються слідчим органам для порушення кримінальної справи. Слідчий, отримавши матеріали перевірки за фактом ДТП та ознайомившись з ними, повинен переконатися, що дані матеріали містять приводи та підстави до порушення кримінальної справи. Справа може бути порушена тільки в тих випадках, коли є достатні дані, які вказують на наявність ознаки злочину. У постанові про порушення кримінальної справи, слідчий повинен вказати, що стало приводом та підставою до порушення кримінальної справи. Порушивши кримінальну справу та прийнявши її до свого провадження, слідчий повинен виконати вимоги ст. 98-2 КПК України та направити копію постанови про порушення кримінальної справи особі, щодо якої порушено справу, та потерпілому негайно.

ТАКТИЧНІ ПРИЙОМИ ПІД ЧАС РОЗСІДУВАННЯ КРИМІНАЛЬНИХ СПРАВ
Розслідуючи кримінальну справу, слідчий повинен вжити всіх передбачених законом заходів для всебічного, повного і об’єктивного дослідження обставин справи, виявити ті обставини, які викривають, так і ті, що виправдовують обвинувачення, а також обставини, що пом’якшують і обтяжують його відповідальність. З цією метою, в рамках розслідування кримінальної справи. Проводяться різного роду слідчі дії, які спрямовані на встановлення винної особи у скоєнні ДТП. Початковим етапом розслідування кримінальної справи є допит учасників дорожньо-транспортної події, де слідчий під час допиту з’ясовує всі обставини ДТП, які мають безпосереднє значення по справі. Допит свідків, потерпілих, підозрюваних та обвинувачених повинні проводитись з дотриманням норм КПК України. З метою встановлення ступеня тяжкості отримання тілесних ушкоджень потерпілими та іншими особами в кримінальній справі призначається та проводиться судово-медична експертиза, в висновку якої зазначається ступень тяжкості тілесних ушкоджень, механізм, локалізація та давність їх виникнення, відповідність даної травми певному виду ДТП та ін.. У разі зіткнення транспортних засобів, для визначення кута взаємного розташування транспортних засобів між продовольчими вісями на момент їхнього контакту, призначається транспортно-трасологічна експертиза. Дана експертиза також дозволяє визначити місце зіткнення транспортних засобів на проїжджій частині, за наявності правильно зафіксованої речової обстановки у ході ОМП, про яку ми говорили раніше. Для встановлення механічних пошкоджень та визначення технічного стану транспортного засобу на момент ДТП, виявлення несправностей, які безпосередньо вплинули на розвиток ДТП, призначається експертиза технічного стану транспортного засобу. У ході проведення даної експертизи експерт безпосередньо оглядає транспортний засіб та виявляє його несправності, у разі їх наявності, що в подальшому відображається у висновку експертизи. При виявленні несправностей експерт вказує, коли вони виникли: до ДТП або в процесі її розвитку.
Ще однією головною слідчою дією, під час розслідування кримінальної справи є відтворення обстановки та обставин події. Ця слідча дія є досить поширеною при розслідуванні злочинних порушень правил безпеки дорожнього руху і найчастіше проводиться з метою встановлення таких фактів: можливість сприйняття будь-якого факту або явища. Наприклад, чи міг водій у конкретних умовах місця і часу бачити перешкоди; чи могли учасники ДТП чути звукові сигнали, шум транспорту, яка видимість оглядовість з місця водія; чи міг водій виявити завчасно рух пішохода та ін.); можливість здійснення певної дії в даний обставинах ( розвороту, повороту транспорту на конкретній ділянці дороги; наявність чи відсутність у водія професійних навичок, необхідних для керування і обслуговування транспорту). Порядок та мета проведення даної слідчої дії визначається ст. 194 КПК України. Відповідно до положень даної статті слідча дія проводиться з метою перевірки та уточнення результатів допиту свідків, потерпілого, підозрюваного чи обвинуваченого або даних, одержаних при проведенні огляду та інших слідчих дій. При проведенні даної слідчої дії, для з’ясування вказаних питань, слідчий наносить на проїзну частину ті сліди, які були зафіксовані в протоколі та схемі ОМП, та пропонує особі зорієнтуватись на місці події і вказати обставини ДТП. Результати слідчої дії фіксуються до протоколу відтворення обстановки та обставин події. Слідча дія ВООП повинна поводитись в умовах, наближення до тих в яких відбулося ДТП. Тобто, якщо ДТП мала місце в нічний час або в умовах недостатньої видимості, то і слідчу дію необхідно здійснювати в даних умовах.
З метою встановлення порушень Правил дорожнього руху України в діях учасників дорожнього руху слідчий виносить вмотивовану постанову та призначає проведення судово-автотехнічної експертизи. Можливість автотехнічної експертизи багато в чому залежить від наданих на дослідження матеріалів. Її особливістю є те, що поряд з речовими доказами як об’єкти можуть використовуватись фактичні данні, одержані слідчим при проведенні слідчих дій. Тому разом з постановою про призначення експертизи направляється, в залежності від поставлених питань, протокол огляду місця події зі схемою та фототаблицею, протокол транспортного засобу, протокол відтворення обстановки та обставин події, протокол допитів водіїв та очевидців, висновки інших експертиз. Експерт, отримавши постанову про призначення експертизи та матеріали справи, проводиться дослідження обставин ДТП відповідно до апробованої методики та вирішує питання з приводу наявності або відсутності порушень Правил дорожнього руху України кожним із учасників. Виявивши порушення, експерт повинен вказати чи знаходяться вони, з технічної точки зору, в прямому причинному зв’язку з подією та наслідками, що настали.
У разі необхідності в рамках розслідування кримінальної справи, в залежності від її складності, можуть призначити повторні, додаткові, комплексні та комісійні експертизи. Отримавши висновок експертизи та зібравши достатні дані, які вказували б на порушення ПДР України певною особою, слідчий виносить постанову по притягнення особи в якості обвинувачення. Пред’явивши обвинувачення та ознайомити обвинуваченого та інших з матеріалами кримінальної справи, слідчий складає обвинувальний висновок по справі. Однак у разі встановлення відсутності в діях особи порушення Правил дорожнього руху України слідчий виносить мотивовану постанову про закриття кримінальної справи на підставі п. 2 ст. 6 КПК України, у зв’язку з відсутністю складу злочину в діях особи.

ЗАВЕРШАЛЬНИЙ ЕТАП
Закінчивши провадження досудового слідства по справі, слідчий передає справу до прокуратури для перевірки законності прийнятого рішення, після чого справа направляється до суду з дотримання правил підсудності. У разі надходження справи з постановою про закриття кримінальної справи у зв’язку складу злочину, справа, після перевірки законності прийнятого рішення органами прокуратури, направляється до архіву. Відповідно до ст. 120 КПК України досудове слідство у кримінальних справах повинно бути закінчено протягом двох місяців. В цей строк включається час з моменту порушення справи до направлення її прокуророві з обвинувальним висновком чи постановою про передачу справи до суду для розгляду питання про застосування примусових заходів медичного характеру або до закриття чи зупинення провадження в справі. Провадження строку досудового слідства законодавець передбачає, однак на практиці застосовується рідко та вимагає об’єктивний підстав до його продовження. Саме таким стадіям проводиться розслідування дорожньо-транспортних пригод. Тому, під час розслідування кримінальних справ необхідно враховувати ті особливості, які викладені безпосередньо в статті та керуватися ними в подальшому, щоб уникнути негативних та непередбачених наслідків.

в раздел Ответ юриста

© Юридическая компания «Центурион». Все права защищены, 2011-2015гг.